Az informatikai eszközök tűzvédelme

Lehetőségünk volt egy gyakorló tűzoltóval konzultálni, az informatikai eszközök és a szerverszobák tűzvédelmi és tűzoltási kérdéseiről.

A tűzeset szerencsére elég ritka, azonban hatalmas károkat okozó esemény.

Milyen károkat okoz a tűz?

Magas hőmérséklet

A legtriviálisabb a magas hőmérséklet, amely megolvasztja, meggyújtja maga körül a tárgyakat. A szilícium alapú félvezetők már 200 °C alatt elvesztik a működőképességüket, tönkremennek. A műanyag alkatrészek ennél alacsonyabb hőmérsékleten megolvadnak, deformálódnak.

A füstgázok okozta kár

A füstgázok a hőhatáson túl tartalmazhatnak korrodatív, illetve mérgező összetevőket. Nedves felületen a széndioxid is korrodatív, mivel szénsavvá alakul. A mérgező összetevők a munkatársak, illetve az irodában tartózkodó egyéb élőlények (házikedvencek ha bemehetnek, szobanövények) életét veszélyeztetik.

A füstgáz általában sok kormot tartalmaz, ami az elektronikus eszközökben lerakódva vezető réteget képeznek, így a működésüket megakadályozzák.

Oltási károk

A tűzoltók elsődleges feladata az emberéletek védelme, illetve a tűz továbbterjedésének megakadályozása, ezek a szempontok nem feltétlenül találkoznak az adott iroda adatvédelmi igényeivel.

Mit tehetünk egy esetleges tűzkár csökkentése érdekében

A feladatot három témakör köré csoportosítom:

  • Mit tehetünk a tűz megelőzése érdekében
  • Mit tehetünk, hogy a tűzeset a lehető legkisebb károkat okozza
  • Mit tehetünk, hogy a káreset után a munka mielőbb újraindulhasson

Mit tehetünk a tűz megelőzése érdekében

A legfontosabb, hogy az irodában a dohányzási tilalmat komolyan kell venni, mivel a cigarettaparázs és az irodai papírtermékek nagy egyetértésben képesek tüzet okozni.

Éjszakára érdemes minden ajtót, ablakot becsukni, mivel ez lassítja az esetleges tűz terjedését (kevesebb levegőt kap a tűz, illetve az ajtókon is időbe telik, amíg átjut), ezzel időt adva a tűzoltóknak.

Szerverszobában a lehető legkevesebb éghető anyagot tartsuk, a szerverekhez tartozó (papír alapú) dokumentációt is célszerű másik helységben elhelyezni.

A padló és falburkolatok a lehető legkevésbé éghető anyagokból készüljenek. A fal és padló burkolatokkal kapcsolatban a TTL Kft. munkatársai tudnak részletes információval szolgálni.

A nem használt elektromos fogyasztókat (a munkaállomásokat is) érdemes áramtalanítani. Erre a célra „kapcsolós hosszabbító” egy megfelelő eszköz, hiszen egy mozdulattal az egész asztal áramtalanítható.

A munkatársak betanítása az irodában található oltókészülékek használatára, illetve arra, hogy akár„álmukból felverve” is megtalálják azokat.

Az informatikai eszközök oltására a gázzal oltó, szükség esetén (áramtalanítás után!) a haboltó az optimális. Az oltópor az eszközöket tönkreteszi, ez azonban annál még mindig jobb, mintha a tűz továbbterjedne.

Mit tehetünk, hogy a tűzeset a lehető legkisebb károkat okozza

Az adatokról legyen olyan másolat, amely az irodán kívül is elérhető. A mentési renddel külön cikksorozatunk foglalkozik.

A megfelelő biztosítás az anyagi károkat mérsékelheti.

Készüljünk fel kegyen katasztrófatervünk. „Nem a terv a fontos, hanem a tervezés”, mivel semmi sem biztosítja, hogy az esemény a terveknek megfelelően történjen meg, de ha van egy terv, annak részei akkor is használhatóak.

Mit tehetünk, hogy a káreset után a munka mielőbb újraindulhasson

A legfontosabb, hogy legyen „katasztrófaterv” ami tartalmazza, hogy kinek, mi a feladata, ha valamiért az iroda nem használható. Mely partnerek segítségére lehet számítani, és azok miként érhetőek el (telefonszámok, e-mail címek).

A katasztrófaterv rávonatkozó részét minden munkatárs ismerje, a rá kirótt feladatokat képes legyen végrehajtani.

Egy megfelelő katasztrófatervvel a tűz eloltása után 2 órával az irodai feladatok nagy része már ellátható (kölcsön munkaállomásokkal, kölcsön helységekben..)

Kapcsolódó cikkek