Segítség túszul ejtették a blogomat

Sajnos ténykedésünk során többször találkoztunk a problémával, hogy azzal fordult hozzánk egy-egy reménybeli ügyfél, hogy a fizetett blogger vagy az előző informatikus további előre nem tisztázott díjakat szab a szükséges jelszavak kiadásáért.

Mint a legtöbb esetben itt is a megelőzés jelenti a valós megoldást.

A lehetőségek két csoportra oszthatóak:

  • Jogi
  • Műszaki

A cikksorozat következő része fog a jogi lehetőségekkel foglalkozni. Most a technikai lehetőségeket futjuk át.

Előfeltételezések

A cégvezető vagy egy bizalmi ember nagyon alap szinten tud számítógépet kezelni.

Kezdjük egy céges facebook oldallal. Ha céget regisztrálunk, ahhoz szükség van egy személyes regisztrációra (ez célszerűen nem azonos a „privát” facebook fiókkal)

Teendők

A vállalkotás oldalát itt lehet létrehozni. Az oldal félig angol (na jó 2/3-ig) a többi magyar.

A vonatkozó típusra való kattintás után feljön egy táblázat, amit kitöltve a céges oldal létrehozható. Ez egyértelműen a bizalmi ember feladata.

Ha az oldal kész van, lehet kiosztani a jogosultságokat a céges oldal beállítások/szerepkörök az oldalon résznél lehet az erre felhatalmazott személyeknek a munkájukhoz szükséges jogosultságokat megadni.

Többféle szerepkör létezik. Ezek közül lehet válogatni. Az adminisztrátor szerepkört érdemes megtartani, mert azzal bárkit (akár egy másik adminisztrátort is) ki lehet tiltani az oldalról. Az aktuális feladathoz legjobban passzoló hatáskörrel azonban nem lőhetünk mellé. Kisebb szervezetnél a szerkesztő hatáskör minden (a facebook olallal foglalkozó) munkatársnak elég lehet.

Ezzel biztosítottuk azt, hogy a munkatárs, vagy megbízott külső szakértő nem tudja az oldalunkat „túszul ejteni”.

 

 

 

 

A blog.hu-n a helyzet hasonló. Ott is lehet különböző szerepköröket osztani a felhasználóknak. Megint a szerkesztő az általánosan megfelelő szerepkör. Az admin-t itt is saját magunknak érdemes megtartani.

A többi hasonló témájú oldalon is értelemszerűen hasonlóak a beállítások.

A szerverek esetén az informatikusnak általában szüksége van a rendszergazda (root, administrator, admin…) szerepkörre. Itt az egyetlen megoldás az, hogy a jelszó kiadását szerződésben kikötjük. Van ügyfelünk, ahol az admin jelszavak lezárt és mindkét fél által aláírt borítékban egy jól látható képkeretben vannak elhelyezve. Így egyből látszik, ha felbontották, illetve nincs bizalmi válság. Ehhez hozzá tartozik, hogy az ügyfél néhány évente felbontja a borítékot és ellenőrzi, hogy a jelszavak helyesek-e benne (eddig egy elütést talált). Az ilyen esetek után azonnal jelszót váltunk és készül az új boríték. Ennek a módszernek a hátránya, hogy a jelszavakat 30-90 nap elteltével célszerű cserélni, ennek a követése jelentős munka lehet. (jelszavas oldal elkészítése, borítékolás, mindkét fél részéről aláírás). Ennél egyszerűbb szerződésben kikötni, hogy a szolgáltató a jelszavakat térítésmentesen, vagy előre tisztázott térítés ellenében (mi az első verziót támogatjuk) kérésre köteles a megrendelő részére kiadni, de ez már a cikksorozat következő részének a témája.