Milyen egy jó weboldal?

Természetesen erre mindenkinek saját válasz kell adnia, de van néhány általánosan érvényes szempont.

A tervezéskor célszerű használni a „net Nagy Testvérének” a Google-nak az eszközeit.

A tervezés elején el kell dönteni:

  • Kiket akarunk elérni?
  • Mit akarunk magunkról elmondani?
  • Mennyi pénzt szánunk rá?

A „Mennyit szánunk rá?” kérdés nem véletlenül került az utolsó helyre. Ha az első két kérdésre jó választ tudunk adni, ezzel pontos célcsoportot meghatározni, akkor jelentősen csökkenthetőek az előállítás költségei.

Az internethasználati szokások az elmúlt néhány évben a mobil eszközök használata felé mozdult el, illetve a megjelenítők (monitorok, kijelzők) képaránya és felbontása is egyre változatosabb, ezért az új oldalak tervezésekor ezek lehetőségeit és korlátait is figyelembe kel venni.

A mobil eszközök előnyei

  • SOS keresések
  • Hely adatok
  • Azonnali kapcsolati lehetőség (telefonhívás, Skype) egy mozdulattal
  • Sokkal célzottabban tudjuk az ügyfelet elérni
  • A helyadatai segítségével az ajánlatokat testre szabhatjuk

A mobil eszközök hátrányai:

  • kis méret (3″-10″ az asztali gépek 17″-22″ méretéhez képest)
  • Nehezebb szövegbevitel

A kijelzők és monitorok felbontása és képaránya nagyon tág határok között változik, ezért nehéz olyan oldalt készíteni, amely mindegyiken megfelelően jelenik meg.

Erre a szakemberek három alapvető technikát dolgoztak ki (A megnevezésükre nem találtam frappáns magyarítást):

Fluid design

Talán a legegyszerűbb megoldás. Az oldal összes elemének szélessége %-ban van megadva, így bármely szélességű kijelzőn azonos arányokkal jelenik meg az oldal.

Hátránya, hogy keskeny kijelzőn a szöveg elaprózódhat, egy sorba 1-2 szó kerül, ami az olvasást megnehezíti, illetve a széles kijelzőn nem feltétlenül telik meg adattartalommal.

Használata elsősorban akkor praktikus, ha a megcélzott képernyőfelbontások csak kisebb szórást mutatnak , például az adott oldalt csak asztali gépen való megtekintésre tervezzük.

Flexible design

A weboldalt minden fontosabb eszköznek megfelelően ellátjuk sablonnal, és a megfelelőt használjuk az adott eszközön.

Ez adja minden célzott eszközön a legjobb eredményt, azonban a befektetett munka is ezzel arányos.

Responsive design

responsive design
A responsive design egy lehetséges megvalósítása

A weboldalt mezőkre osztjuk, és a képernyő (böngészőablak) szélességének megfelelően rakjuk egymás mellé, vagy alá.

Láthatóan mindhárom alaptechnikának megvannak a maga előnyei és hátrányai, azonban a gyakorlat ezt még tovább bonyolíthatja, amikor az alaptechnikákat ötvözzük.

A megfelelő kialakítás a tervezés folyamatának része, egyik módszer sem ad általános megoldást, de megfelelően használva, általánosan használható weblapot lehet létrehozni.

Kapcsolódó oldalak