Gyakori probléma, hogy a Mezei Netező megunja, hogy a kedvenc weboldala nézegetése közben a tolják az arcába a reklámot.

A jelenség oka

Sok webtartalom szolgáltató (Például: Facebook.com, Index.hu, Origo.hu, 444.hu) az olvasótól nem kér pénzt a szolgáltatásaiért, hanem a reklámok bevételeiből gazdálkodik. Abban bízik, hogy tud olyan reklámot szolgáltatni, amely az adott olvasót vásárlásra ösztönzi, ezzel a reklám elhelyezőjének bevételt tud generálni. A cégek ehhez a legváltozatosabb technikákat vetik be, amelyeknek egy része vitatott, azonban hatásos.

A jelenség kezelése

A jelenséget lehet úgy felfogni, hogy az ingyenes tartalmaknak az az ára, hogy az ember reklámokat nézeget. Ennek azonban az a másik oldala, hogy a reklámok gyakran tartalmaznak mozgóképeket és egyéb nagy sávszélességet igénylő elemeket, amelyeknek a letöltése nem feltételül kívánatos, mivel például egy forgalomkorlátos mobilinternet esetén a hasznos tartalmak elöl veszi el az adatforgalmat, illetve a képernyőfelületet. A gyakran gyomorforgató, a jó-ízlés határait „feszegető” képes tartalmakról már ne is beszéljünk.

Reklám blokkolás

A legtöbb böngészőhöz létezik reklámblokkoló plugin. Ezekkel a reklámok legnagyobb része kiszűrhető, beleértve a felugró ablakokat is.

Ajánlott megoldás

Az AdBlock létezik Firefox, Internet Exlprer és Google Chrome változatban egyaránt.  A program ingyenesen használható és a reklámok túlnyomó részét sikeresen kiszűri.  A telepítése viszonylag egyszerű. Ha valamiért az adott oldalon a reklámokat is szeretnénk látni, az adott oldalon a működése felfüggeszthető.

Céges környezetben a szerver alapú reklámszűrést javasoljuk, ezek beállítása a céges rendszergazda feladata.

A reklámblokkoló eljárások használata esetén meg kell győződni, hogy az adott oldal felhasználási feltételeiben nem szerepel a reklámblokkolás tiltása, bár még nem hallottunk olyat, hogy valakit reklámblokkolás miatt vontak volna felelősségre, ezek az oldalak a reklámbevételekből élnek, tehát a reklámok blokkolása egyértelmű anyagi károkat okoz a szolgáltatóknak.

Hangsúlyozottan nem kívánunk állást foglalni azügyben, hogy a reklámblokkoló használata erkölcsös, vagy jogszerű-e. Praktikus okokból javasoljuk, hogy a kedvenc oldalakat néha érdemes reklámblokkolás nélkül is látogatni, hogy a fennmaradásukhoz hozzájáruljunk.

 

Kapcsolódó oldalak