Waze térkép részlet

Egy autó fenntartásának egyik legnagyobb tétele az üzemanyag. Ezt kihasználva rengeteg készüléket árulnak elképesztő megtakarításokat ígérve. A hatékonyságukat megfelelő eszközözök híján ellenőrizni nem tudjuk. Ezek nagy része a vezető agyát hackeli meg. Üzemanyag spórolást vár, ezért kevésbé nyomja a pedált.

Waze térkép részlet
A Waze térkép

Ennél van hatásosabb megoldás is, ami az úton töltött időt is csökkenti. Ezek a forgalmi helyzetet is figyelembe vevő navigációs rendszerek.

A cikk úgy indult, hogy egy összehasonlítást csinálunk az Egérút és a Waze között. Az élet azonban közbeszólt.

A Google navigáció ugyan mutatja a forgalmi helyzetet, de minden különösebb értesítés nélkül bevisz a legnagyobb dugóba is (bár a dugókat a térképen piros színnel jelzi).

A Magyar fejlesztésű Egérút és a Google által megvásárolt Waze azonban valóban a leggyorsabb (ezáltal a legkevesebb üzemanyagba kerülő) útvonalat keresi meg.

Egérút térkép részlet
Az Egérút térképe

Az Egérút a működéi költségeit a jármű álló helyzetében megjelenített reklámokból fedezi.

A Waze üzleti modelljére nem sikerült adatot találni  szintén reklámokból tartja fent magát.

Mint a legtöbb online navigáció ezek is gyűjtik a felhasználók hely adatait (ez alapján tervezik az útvonalat, és határozzák meg az egyes útszakaszok átlagsebességét), amelynek a későbbi felhasználása nem ismert, azonban ígéretet tesznek arra, hogy ezt a személyi azonosításra alkalmas adatok nélkül teszik.

A teszt

Mindkét rendszer tette a dolgát, az Egérút búgó férfihangja talán kevésbé zavaró mint a Waze Csillája, de ez ízlés kérdése, illetve a Waze esetén választható „Andris” is.

A teszt során az Egérút az első 5 percben megpróbált ott balra fordítani, ahol „kötelező haladási irány egyenesen” tábla nézett velünk szembe, azonban amikor észrevette, hogy ellenszegültem azonnal újratervezte az útvonalat és elvitt a célponthoz. Mivel hasonló élményem már korábban is volt vele, a tesztet befejezettnek nyilvánítottam.

A Waze térképe számomra kicsit könnyebben olvasható és a közösségi információk is hasznosak, bár amikor ugyan arról a torlódásról kapom a 10. értesítést az inkább zavaró, azonban például egy váratlan ködfolt előre jelzése nagyon praktikus. A telepített sebességmérő kamerákat is korrekt módon figyeli, a közösségi adatok alapján a kitelepült „háromlábak” is csak ritkán okoznak meglepetést.

A dugókerüléshez nagy bizalom kell, mert egy kanyar után nem mindig látszik a torlódás és nem világos, hogy a navi miért visz le egy jól járható főútról egy mellékútra. Egy pár próbálkozás, azonban könnyen meggyőzi az embert, hogy a program általában jobb útvonalat tud tervezni, az összegyűjtött forgalmi adatok alapján, mint a kevesebb információval rendelkező vezető. Természetesen helyismerettel egy-egy útszakaszra felül lehet múlni a technikát.

Sajnos a forgalomfigyelés folyamatos Internet kapcsolatot igényel, ennek a költsége azonban üzemanyagban bőven megtérül.

A karácsonyi csúcsforgalomban igen komoly perceket és rengeteg üzemanyagot lehet spórolni az említett navigációkkal.

A  Kár a benzinért című 1965-ben bemutatott magyar filmet is ajánljuk, mivel nyomós érveket sorol fel az autózás ellen, ezek nagy része a mai napig megállja a helyét.

 

Kapcsolódó cikkek